Yli 50 miljoonan pelaajan Merge Mansion -mobiilipelin taustalla oleva mobiilipeliyhtiö Metacore on kasvanut muutamassa vuodessa noin kolmenkymmenen hengen organisaatiosta yli 200 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Helsingin Ruoholahdesta ponnistava peliyhtiö avasi vastikään toisen toimipisteensä Berliiniin, Saksaan. Vuodesta 2021 lähtien Metacoren IT:stä on vastannut Teemu Hakuli. Hän on työssään todistanut organisaation voimakkaan kasvun ja vastannut kasvun IT:lle asettamiin vaateisiin.
Nopeasti kasvavan peliyhtiön liiketoiminta tuo IT:lle omanlaisiaan vaatimuksia. Voimakkaan kasvunmyötä Metacoren tietoverkot eivät enää pysyneet yrityksen vauhdissa mukana. Siksi verkkolaitteet – Wi-Fi-tukiasemat, kytkimet ja palomuurit – vaihdettiin taannoisessa uudistusprojektissa, jotta ne vastaisivat paremmin yrityksen tarpeita. Printcom valikoitui mukaan verkkoratkaisujen kumppaniksi, sillä Teemu Hakulilla oli aiemmasta työpaikastaan hyviä kokemuksia yrityksen kanssa työskentelystä.
Toimiva verkko ei kiinnitä huomiota
Hakulin mukaan erityisesti verkon skaalautuvuus on ollut yritykselle sujuvan liiketoiminnan edellytys:
”Kun lähdimme uudistamaan Printcomin kanssaverkkojamme, halusin luopua aiemmista laitteista ja vaihtaa verkkoteknologian sellaiseen, joka soveltuu isomman yrityksen tarpeisiin. Siksi minulle jo entuudestaan tuttu ja hyväksi havaittu pilvihallittava verkkoratkaisu valikoitui ympäristöksi.”
Verkkoprojekti sujuikin osaavien tahojen yhteistyössä vailla suurempia ongelmia ja Hakulin mukaan verkot ovat toimineet moitteetta. Kuten usein IT-asioiden parissa, paras merkki tekniikan toimivuudesta on se, ettei työntekijä joudu päivittäisessä työssä kiinnittämään siihen huomiota.
”Välillä meille tulee hälytyksiä, kun laiva saapuu läheiseen satamaan tai lentokone lentää yli – silloin Metacoren kattohuoneistossa sijaitsevan saunatilan terassilla sijaitseva Wi-Fi-tukiasema ilmoittaa, että on joutunut vaihtamaan taajuutta. Mutta sen kummempia ongelmia ei ole ollut”, Hakuli naurahtaa.
Hän lisää pitävänsä siitä, että vaikka Printcom hoitaakin verkkojen päivittäisen seurannan ja ylläpidon, myös Metacorella on oma valvonta siihen, mitä verkossa tapahtuu.
Laitetoimitukset vaativammillekin käyttäjille onnistuvat helposti
Printcom toimittaa Metacorelle myös työssä tarvittavat päätelaitteet esiasennettuina, jolloin ne on helppo ja nopea ottaa käyttöön. Yrityksessä laitetarpeita on monenlaisia, sillä vaikkapa peligraafikoilla on erilaiset vaatimukset työvälineille kuin kehittäjillä. Hakulin mukaan IT:ssä on haluttu antaa työntekijöille mahdollisuus valita juuri itselle sopivat laitteet, mikä tarkoittaa, että laadusta ei tingitä.
”Monella on suosikkilaitteet, joita on tottunut käyttämään. Olemme halunneet pitää IT:ssä ’kaikki onnistuu’ -asenteen työvälineissä ja käyttäjätuessa”, Hakuli kertoo.
Yhteistyö on sujunut mainiosti myös laitetoimitusten suhteen. Laitetilaukset hoituvat pääosin Printcomin vuorokauden ympäri palvelevan verkkokaupan kautta. Hakulin mukaan myös asiointi Printcomin avainasiakaspäällikkö Jouni Komulaisen kanssa on mukavan henkilökohtaista ja suoraviivaista. Kun Komulaiselle soittaa, hoituvat joutuisasti niin isommat asiat kuin myös pikkujutut sujuvasti siinä sivussa. Hakuli kertoo mieleen painuneen arkisen esimerkin sujuvasta pienlaitetilauksesta: puhelun lomassa Komulainen etsi nopeasti sopivat laitteet hintoineen ja tilasi tuotteet vielä saman puhelinsoiton aikana.
Mutkaton asiointi ja sujuva kommunikaatio miellyttävät
Printcomin ja Metacoren yhteistyötä Hakuli kuvaa mutkattomaksi. Yhteydenpito Komulaisen kanssa on yksinkertaista – puhelimitse saa kiinni asiassa kuin asiassa ja tarpeisiin vastataan ripeästi. Kaksikko palaveeraa säännöllisesti, mutta tietoa ja kuulumisia vaihdetaan myös muissa tapaamisissa. Välittömän keskusteluyhteyden ansiosta Hakuli kokee voivansa matalalla kynnyksellä kertoa myös kehityskohdista ja antaa kaikenlaista palautetta.
”Erityisen hienoa minusta on, että Printcom on kohdellut meitä yhtä tärkeänä koosta riippumatta. Kun asiakassuhde alkoi, olimme huomattavasti pienempi yritys, mutta silti meistä välitettiin asiakkaana kokoon katsomatta”, Hakuli lisää.
Metacoren kasvu jatkuu nyt myös Keski-Euroopassa
Yrityksen toiminnan laajentuminen Saksaan on sujunut vailla sen kummempia ongelmia. Vaikka maa onkin tunnettu byrokratiastaan ja on joiltain osin Suomea jäljessä teknologisen kehityksen saralla, on Metacore saanut myös Berliinin toimipisteelle tarvittavat ja riittävän nopeat verkkoyhteydet.
”Törmäsin siellä kyllä vielä DSL-verkkoon, jollaista ei enää yrityksillä kovin usein Suomessa näy”, kertoo Hakuli kokemuksistaan, kun hän kävi Berliinissä varmistamassa verkkoyhteyksien toimivuuden. DSL-verkolla viitataan digitaaliseen tilaajayhteyteen, jossa tietoa siirretään perinteisen lankapuhelinverkon kaapelissa – tähän ratkaisuun eivät Hakuli ja Metacore kuitenkaan päätyneet.
Metacoren ja Printcomin yhteistyö jatkuu muun muassa parhaillaan käynnissä olevan palvelinprojektin merkeissä. Projektissa parannetaan peliyhtiön varmistuskapasiteettia sekä päivitetään muuta laitteistoa yhtiön vastikään hankkiman animaatiostudion tarpeita silmällä pitäen.
”Printcomilla on osaava henkilökunta ja he tekevät, mitä pyydetään”, tiivistää Hakuli sen, miksi on kokenut yritysten yhteistyön toimivaksi.
Lisätietoja:
Avainasiakaspäällikkö
Jouni Komulainen
puh. 0400 774 523