Fujitsu on sitoutunut toimittamaan asiakkailleen tuotteita ja palveluja, joiden avulla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään ja saavuttaa omat kestävän kehityksen tavoitteensa. Fujitsu on myös saavuttanut merkittäviä säästöjä ympäristöohjelmansa avulla.
– Huomioimme ympäristötekijät ICT-tuotteiden kaikissa elinkaaren vaiheissa tutkimus- ja kehitystyöstä ja suunnittelusta aina kierrätykseen asti, kertoo tuotepäällikkö Uki Heng Fujitsu Finland Oy:stä.
Ympäristöystävällisyys on niin syvällä Fujitsun yrityskulttuurissa, että se ohjaa kaikkea toimintaa. Kaikki laitteet valmistetaan neljää perusarvoa kunnioittaen: luotettavuus, vihreät arvot, innovatiivisuus ja käyttäjäystävällisyys.
– Esimerkiksi pakkauksien koko optimoidaan, eikä niissä käytetä turhaa täytettä. Ostamme globaalilla tasolla asiakkailta vanhat koneet pois, kunnostamme ja myymme ne, Heng luettelee. – Meillä on myös oma kolmiportainen vihreysmittari tuotteille, Green IT.
Oman tiukan Green IT -asteikkonsa lisäksi Fujitsun ympäristöjohtamisen perustana toimivat mm. ISO 14001-standardi sekä lainsäädännön ja viranomaisten vaatimukset. Fujitsu hakee ympäristösertifikaatit, kuten joutsenmerkin tai globaalin Energy Star tai saksalaisen Blue Angel -merkin lähes kaikille tuotteille.
– Japanilaiset ovat hirveän pitkällä ympäristöasioissa. Fujitsun Lifebook-tuotteet täyttivät RoHS-direktiivin vaatimukset jo pari vuotta ennen direktiivin voimaantuloa. Direktiivi rajoittaa sitä, minkälaisia kemikaaleja erilaisissa tietoteknisissä laitteissa saa olla.
Fujitsun globaalin ympäristöohjelman tavoite on vähentää yhteiskunnan kasvihuonepäästöjä 26 miljoonaa tonnia ict-ratkaisujen avulla. Fujitsu myös valistaa asiakkaitaan ympäristöasioissa.
– Fujitsun tuotteiden jälleenmyyjänä Printcom osaa suunnitella tehokkaan mutta ympäristöystävällisen ict-ratkaisun liiketoiminnallesi. Myös Printcom toimii ympäristöjohtamisstandardi ISO 14001 mukaan.
Tuotteiden ympäristöystävällisyydellä on kustannussäästöjen lisäksi yhteiskunnallisia vaikutuksia. Esimerkiksi Fujitsun standby-tilassa 0 wattia kuluttavat tietokonenäytöt, työasemat ja kannettavat säästävät virrankulutuksessa vuositasolla merkittäviä määriä.
– Olemme saavuttaneet merkittäviä säästöjä ympäristöohjelmamme avulla. Helsingin toimipisteemme kuuluu WWF:n green office -verkostoon. Päästöt ovat vähentyneet, sähkönkulutus on pienentynyt ja käytämme uusiutuvaa energiaa. Jatkamme edelleen työtä, jonka tavoitteena on entistä energiatehokkaammat toimistot niin meillä kuin asiakkaillammekin.
Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 162 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita 100 maassa. Fujitsu hyödyntää kokemustaan ja ict:n mahdollisuuksia muokatakseen tulevaisuutta yhdessä asiakkaidensa kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,8 triljoonaa jeniä (46 miljardia USD) 31.3.2014 päättyneellä tilikaudella. Suomessa Fujitsu Finland Oy:n palveluksessa työskentelee 2 600 ihmistä.