Lappeenrantalainen Lprint eli Kirjapaino Seppo Oy aloitti Printcomin ja Canonin kanssa yhteistyön, joka tehostaa ja monipuolistaa digitaalista tuotantoa. Printcom auttaa Lprintiä markkinoimaan palvelujaan ja kasvattamaan liiketoimintaansa.

– Printcomilla on hyvä, asiallinen ja miellyttävä tapa lähestyä asiakasta. He esittelivät useita vaihtoehtoja ja markkinointiratkaisuja pelkän tuotteen sijaan, kehuu toimitusjohtaja Jaana Kaijansinkko.

Digipainon laatu, nopeus ja työnkulut kuntoon

Toisen polven perheyrityksellä on yli 70 vuoden kokemus kirjapainotoiminnasta. Historia ulottuu 1800-luvulle asti, jolloin Lappeenrannan kirjapaino sai alkunsa. Osakekauppojen myötä Kirjapaino Seppo Oy ja Lappeenrannan kirjapaino ottivat Lprintin yhteiseksi markkinointinimeksi.

– Meillä vanhat perinteet yhdistyvät nykyajan tekniikkaan. Printcomin ansiosta digipainatus on nyt viritetty tulevaisuuden mahdollisuuksia varten, toteaa Jaanan sisko, yrittäjä Tuija Rotko.

Vanhentunut tekniikka piti melua, ja aiheutti ongelmia värien tasaisuudessa, kohdistuksessa sekä papereiden läpimenossa. Lisäksi edellisen laitetoimittajan organisaatiomuutokset heijastuivat toimitusvarmuuteen. Digituotteet painetaan nyt uudella Canon imagePRESS C800 -laitteistolla, jossa on monipuolinen materiaalinsyöttö ja jälkikäsittely.

– Printcom ei puuttunut kilpailijoiden tuotteisiin tai toimintatapaan. Hyvä tuote, kilpailukykyinen, joustava hinnoittelu käytön mukaan ja aito halu tukea liiketoimintaamme vakuuttivat, Tuija toteaa.

Yhteinen tavoite saada lisää töitä

Uuden laitteen toiminnot esiteltiin Lprintille laite-esittelyssä. Käyttöönoton yhteydessä Printcom ja Canon pitivät yhteistyössä kattavan käyttöönottokoulutuksen, jossa käytiin läpi tehokkaat työkalut, väriprofiilit eri materiaaleille ja laitteen käyttö. Kouluttajana toimi Canonin digipainamisen ja värienhallinnan asiantuntija.

– Kouluttaja oli erittäin ammattitaitoinen ja miellyttävä. Hän antoi meille hyviä parannusehdotuksia, eikä aliarvioinut koulutettavia. Aikataulutuskin räätälöitiin meidän aikataulujemme mukaan, kertoo Jaana.

Yritysten yhteinen tavoite on saada lisää töitä digituotantoon. Printcom oli mukana ideoimassa ja toteuttamassa Lprintin yritysmyyntiä tukevaa markkinointikampanjaa, jossa hyödynnetään Printcomin EGoal -crossmedia-sovellusta. Syksyllä 2014 tehtiin myös yhdessä tarjous Lappeenrannan kaupungille tulostus- ja painotöistä, ja sopimus syntyi vuoden 2015 alussa.

– Sopimus kaupungin kanssa on meille merkittävä osa uutta digipainotoimintaa. Se on mahdollistanut myös henkilökunnan kasvattamisen ja nuorten työllistämisen, Jaana kertoo.

– Printcom auttaa meitä digipainatuksen lisäksi kaikissa ICT-asioissa. Yhteistyö on alkanut loistavasti, ja ongelmatilanteissa olemme saaneet apua välittömästi. He ovat aktiivisesti yhteydessä ja käyvät paikan päällä. Voimme suositella Printcomia kenelle vain, erityisesti kasvuhakuisille graafisen alan yrittäjille, Tuija kiittää.

 Lprint on Kirjapaino Seppo Oy:n markkinointinimi. Moderni perheyritys tekee töitä ahkerasti ja palvelee asiakkaitaan yksilöllisesti ja suurella sydämellä. Normaalien painotuotteiden lisäksi Lprint tekee erikoistöitä, kuten stanssauksia, preeglauksia, kohopulverointeja sekä omakustanteisia kirjoja – ympäristön huomioiden.